Första tanken: Han har ändå åldrats med värdighet. Nyss fyllde han ju 50 år, men sett till bilden på baksidan av nya boken ser Jens Holm, riksdagsledamot samt klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, inte en dag äldre ut än 40.
Andra tanken: Använde jag inte exakt samma bild 2011 när jag bad Jens Holm komma med ett boktips till Miljöaktuellt?
Ja även om Jens Holm behöver uppdatera sitt pressbildarkiv, så är det däremot inga problem med hans skrivande. För texterna i nya boken bygger på sådant som hänt under det senaste året – det vill säga sedan covid-19 slog till över hela världen med full kraft.
I Pandemin som möjlighet – Så blir återstarten hållbar och rättvis (Sjösala förlag), börjar Jens Holm med att berätta om hur han och hans familj alla blev sjuka förra våren. Det var feber, sjukskrivning, smak- och luktbortfall – hela baletten. Men snart zoomar Holm ut, och då hamnar fokus just på möjligheterna som följer av pandemin, och då alltså för samhället i stort.
En kris måste alltid hanteras och hanteringen är aldrig neutral. Därför är det helt avgörande hur vi hanterar den kris vi genomlever just nu.
Därefter blir det nedstamp i ett antal olika sakfrågor, allt från transporter och boende till djurhållning och skogsbruk. Jens Holm har lång erfarenhet av politiskt arbete och många av de här frågorna kan han förstås utan och innan vid det här laget. Det är därför kunnigt och intressant och aktuellt, nästan rakt igenom.
Holm tar i boken också en del politiska tjyvnyp på sina motståndare, och han gör dem ofta dummare än vad de är. Lite synd kan tyckas, men det får man kanske säga hör till spelets regler. I slutet av boken lyfter Holm dock fram en centerpartist i riksdagens trafikutskott som sagt något vettigt, och helt plötsligt är det Jens Holm som framstår som den som är mer värd att lyssna på. Något som kan vara värt att tänka på om det blir fler böcker framöver.
Greppet med en politiker som skriver en bok av det här slaget är annars smart på många sätt. Precis som i Holms förra bok, Om inte vi, vem? – Politiken som räddar klimatet och förändrar vänstern, så är texterna även nu som en blandning av debattartiklar, riksdagsmotioner och egna funderingar. Boken är inte heller särskilt lång, bara 170 sidor. Och även denna gång kommer boken ut direkt i pocket, vilket gör det lätt för Holm att ta den med sig på seminarier och föreläsningar. Det innebär också att försäljningspriset kan hållas nere vilket bäddar för att många faktiskt köper och läser den.
Sedan kan man förstås tycka vad man vill om Jens Holms politiska åsikter. Men det finns ändå en intressant tanke bakom alltihopa. När jag intervjuade Holm för några år sedan för klimatmagasinet Effekt, så berättade han att det var Mattias Svenssons bok (med den något längre titeln) Miljöpolitik för moderater – och för alla andra som missat att myllrande storstäder, växande ekonomi, ny teknik, global handel, skatteväxling och en riktigt god köttbit är vägen till en grönare framtid (Fores), som inspirerat honom att själv skriva en bok.
– Behöver jag fakta så kan jag googla. Och då hittar jag det jag behöver för stunden. Men det finns en stor selektivitet i det. Läser jag i stället Mattias Svenssons bok till exempel, då översvämmas jag av information och perspektiv som jag inte hade fått annars. Att provoceras på det sättet, det tycker jag är väldigt nyttigt.
Jens Holm sa i samma intervju också:
– Jag tycker att det finns ett värde i att sätta sig ner och sammanfatta sina tankar i lugn och ro. Och sen låta läsaren få göra samma sak, sätta sig ned med boken i lugn och ro. I dessa tider av sociala medier och snabba budskap som är rätt tunna på innehåll så tänker jag att längre reflektioner kanske är viktigare än någonsin.
Det där borde faktiskt fler politiker fundera över. Visst, ska det skrivas memoarer kanske man vill ha en lite mer genomarbetad och påkostad bok. Men som ett fördjupat debattinlägg, där man utgår från läget här och nu, så är detta helt klart ett vinnande koncept.
Tre minnesvärda citat från boken:
- Så länge vi lever i ett fossilsamhälle borde vi i mycket högre utsträckning tillämpa principen att förorenaren ska betala.
- I Milano konverterades under våren 2020 35 kilometer bilväg till gång- och cykelvägar.
- Att avveckla Bromma skulle öppna för fantastiska möjligheter att utveckla området kring flygplatsen till en hållbar stadsdel, utan buller och utsläpp, med tusentals nya bostäder och arbetsplatser, samhällsservice som parker, skolor och förskolor.
Bokdjurets betyg: 4 (av 5)