Rusbridgers tips till alla chefredaktörer: satsa på klimatjournalistiken, annars tappar ni den yngre generationen

Den tidigare chefredaktören på The Guardian är aktuell med en ny bok.

Bildmontage. Bakgrundsfoto: Anders Hellberg. Framsida: Canongate Books Ltd

Alan Rusbridger, som var chefredaktör på The Guardian mellan 1995 och 2015, är aktuell med en ny bok: News and How to Use It: What to Believe in a Fake News World.

I sin förra bok, Breaking News: The Remaking of Journalism and Why It Matters Now, skriver Rusbridger en hel del om varför klimatfrågan länge var så svår för media att få grepp om.

Nu däremot är situationen totalt annorlunda, och den chefredaktör som inte satsar på klimatjournalistiken riskerar ett allvarligt bakslag, menar Rusbridger.

I början av december medverkade han i ett podd-samtal, där Rasmus Nielsen, chefen för Reuters Institute for the Study of Journalism, frågade ut Rusbridger om boken och om hans allmänna tankar kring journalistiken så som den bedrivs i dag. 

I samtalet kommer de bland annat in på just klimatfrågan, och Alan Rusbridger säger då att det dels är dålig journalistik att förhålla sig skeptisk till klimatfrågans allvar eller att underrapportera om ämnet. Men ett större problem – inte minst för alla chefredaktörer – är att ett sådant agerande i sin tur gör att det också kan vara dåligt rent kommersiellt. För satsar man inte på klimatjournalistiken nu, då kommer speciellt den yngre generationen att söka sig till annan alternativ media som de anser är bättre på att rapportera om de här frågorna.

– It is going to be a commercial threat as well as a journalistic threat, som Rusbridger sammanfattar saken.


Boken News and How to Use It är beställd och kommer recenseras här på Bokdjuret om någon vecka. Men den som redan nu är sugen på att läsa mer om boken kan läsa denna recension som publicerades i The Guardian tidigare i dag.